همانطور که فناوری روزانه تغییر میکند، کارکنان انتظار دارند سازمانهایشان با برنامههای آموزشی مداوم و آموزنده از آنها حمایت کند و آنها را با آخرین فرآیندها، روندها و فناوریهای صنعت به روز نگه دارد تا آنها را در شغل و حرفه خود قادر سازد. از طرفی اگر شرکتی میخواهد روی موفقیت خود سرمایهگذاری کند، لازم است ابتدا روی آموزش در محل کار سرمایهگذاری کند. امروزه بسیاری از شرکتها و سازمانها در ایران، با استفاده از روانشناسان صنعتی و سازمانی Industrial and organizational psychologist به این نتیجه رسیدهاند که تسهیل فرهنگ یادگیری مداوم در محل کار، یک محیط کاری سازگار، انعطاف پذیر، جذاب و سازنده را برای کارکنان ایجاد میکند. انواع روشهای آموزش در سازمان، بر تقویت مهارتهای مختلف کارکنان، برای بهبود عملکرد و میزان بهرهوری، و همچنین مهارت افزایی و مهارت آموزی مجدد آنها برای آمادهسازی برای آنچه در آینده از آنها میخواهد، تمرکز دارد.
آموزش در محل کار کارکنان را قادر میسازد تا دانش مورد نیاز برای انجام وظایف خود را در حین مشارکت در سازمان خود به دست آورند. این برنامههای آموزشی برای کمک به کارکنان برای یادگیری مجموعه مهارتهای مختلف برای انجام کارآمد وظایف روزانه، بهبود عملکرد کلی، توسعه کارایی در شغل خود و اجتناب از نقض قوانین و مقررات طراحی شدهاند. با ارائه آموزش و پشتیبانی جامع، سازمانها میتوانند اطمینان حاصل کنند که کارکنان مولد و متعهد هستند، که منجر به حفظ و رضایت شغلی بیشتر در طول زمان میشود.
آموزش برای توسعه و موفقیت یک سازمان بسیار مهم است. ایجاد برنامه های آموزشی نیروی کار را قادر میسازد تا بهرهورتر، کارآمدتر و سازگارتر باشند و مهارت های خود را در زمینه هایی از جمله ارتباطات، تفکر انتقادی و حل مسئله بهبود بخشند.
مهمترین مزایای آموزش کارکنان عبارتند از:
کسب و کارها انواع مختلفی از برنامههای آموزشی کارکنان را بسته به اندازه، نیازها و فعالیتهای یک سازمان انجام میدهند. در ادامه لیستی از رایجترین انواع برنامههای آموزشی در محل کار را آوردهایم.
آموزش تحت هدایت مربی نوع سنتی آموزش کارکنان است که ارائه مطالب به صورت یک کلاس با مربی انجام میشود. این میتواند یک روش بسیار موثر برای آموزش کارکنان، به ویژه برای موضوعات پیچیده باشد. مربیان میتوانند به سوالات خاص کارکنان پاسخ دهند یا آنها را به منابع بیشتر هدایت کنند. البته آموزش به کمک یک منتور دارای معایبی است، از جمله هزینه و زمان برای اجرا. همچنین ممکن است برای موضوعات مختصر، غیرضروری باشد.
آموزش مجازی برای کارکنان، به ویدئوها، آزمون ها و دوره های آنلاین متکی است. کارمندان میتوانند آموزش های خود را با گوشی هوشمند یا رایانههای شرکت انجام دهند. به همین علت این یکی از سادهترین انواع آموزش کارمندان است که برای جمعیتهای بزرگتر ارائه میشود، به ویژه برای کارمندانی نرخ جابجایی بالایی دارند.
البته آموزش مجازی نیز چالشهای خاص خود را دارد. بدون داشتن یک استراتژی طراحی آموزشی مستحکم، گرافیک و تصاویری که آموزش مجازی را سرگرمکننده میکنند، میتوانند آن را خستهکننده یا به سرعت منسوخ کنند.
آموزش شبیه سازی اغلب از طریق رایانه، دستگاه واقعیت مجازی ارائه میشود. با وجود هزینههای اولیه برای تولید آن، آموزش شبیه سازی میتواند یک گزینه ضروری برای کارکنان در زمینههای پرمخاطره (مانند: پزشکی یا خلبانی) باشد. این نوع آموزش کارکنان نیز بسیار موثر و قابل اعتماد است و به کارکنان اجازه میدهد تا به طور مداوم و با سرعت خود پیشرفت کنند.
از منظر روانشناسی صنعتی و سازمانی آموزش عملی شامل هر نوع آموزش تجربی است که بر نیازهای فردی کارمند متمرکز باشد. این آموزش مستقیما در محل کار انجام میشود. آموزش عملی میتواند به کارکنان کمک کند تا در نقش آینده یا فعلی خود کاملا جا بیفتند و در عین حال مهارتهای فعلی آنها را افزایش دهند. یکی از مزیتهای آموزش عملی این است که آنها بلافاصله در مشاغل کارمندان قابل استفاده هستند. به همین علت در مورد اموری مانند آموزش تجهیزات و یا روش های تجاری جدید مفید هستند.
آموزش تبعیت از قانون یک نوع آموزش در محل کار است که درمورد قانون، مقررات یا سیاستهای الزامی است. این به کارکنان در مورد قوانین و مقررات مربوط به عملکرد شغلی یا صنعت آنها آموزش میدهد. این آموزش کمک میکند تا خطرات به حداقل برسد و محیط کار بهتر و ایمن برای کارکنان فراهم شود. در ادامه نمونههایی از دورههای آموزش تبعیت از قانون آوردهایم:
آموزش رهبری برای رهبران فعلی راهی برای تجدید و بازآرایی ذهنیت آنهاست. از سوی دیگر، آموزش رهبری به سایر کارکنان کمک میکند تا نقشهای فعلی خود را بهتر درک کنند و بیاموزند که برای تبدیل شدن به رهبرانی کارآمد در آینده چه چیزی لازم است. برنامههای آموزشی توسعه رهبری چندین مزیت مهم دارد، مانند:
آموزش تیمی، پویایی مفید تیم را تشویق میکند، تضمین میکند که هر یک از اعضای تیم فرصتهای رشد حرفهای یکسانی دارند و روحیه کارکنان، کارایی جمعی و رضایت اعضا را بهبود میبخشد. این آموزش برای متحد کردن کارکنان حول یک هدف مشترک، افزایش بهرهوری و بهبود مهارتهای تیم سازی خوب تمرکز میکند.
منابع: whatfix.com و edgepointlearning.com